Elektro retailer gaat voor reparatie
Fnac Vanden Borre zet sinds haar ontstaan in op reparatie. Een herstelabonnement en een duurzaamheidsbarometer moeten de wegwerpeconomie in de sector van elektro tegengaan.
De blauwe inzamelbakken van Recupel zijn al jaren een vertrouwd gezicht aan de ingang van elk Fnac- of Vanden Borre-filiaal. “We werken nauw samen met Recupel voor de inzameling van afgedankte elektro”, zegt Stéphane Pauwels, COO van Fnac Vanden Borre. “Iedereen kan met zijn kleine toestellen bij ons terecht. Leveren we een nieuw apparaat bij een klant, dan stellen we voor om het oude toestel mee te nemen. Ook als dat niet gekocht is in een van onze winkels.”
De winkels centraliseren alle ingezamelde apparaten en dragen die daarna over aan Recupel. “Maar niet voordat organisaties als De Kringwinkel in Vlaanderen en de ‘Petit Riens’ in Franstalig België de kans hebben gekregen om toestellen die nog functioneren ̶ of met een kleine herstelling opgeknapt kunnen worden ̶ eruit te pikken. Zij verkopen die dan door aan een lage prijs. Dat partnerschap met de sociale economie bestaat al lang en we hechten er veel belang aan. We helpen trouwens om technici te vormen. Soms stromen die ook door naar onze hersteldiensten.”
Uitzonderlijk jaar
2021 was voor Fnac Vanden Borre een uitzonderlijk jaar wat de inzameling van elektroapparaten betreft. “Er werden 15% meer televisietoestellen en kleine huishoudelijke apparaten afgeleverd”, zegt Pauwels. “De verklaring daarvoor ligt voor de hand: door de lockdowns waren onze filialen twee jaar geleden vaak gesloten. Omdat het gaat om kleine toestellen konden mensen die eenvoudig tijdelijk ergens stockeren tot de winkels weer opengingen.”
Repareren in plaats van vervangen
Fnac Vanden Borre neemt sinds enkele jaren ook vernieuwende initiatieven om te verhinderen dat consumenten een defect elektroapparaat simpelweg vervangen door een nieuw exemplaar. Pauwels: “In de eerste plaats door een herstelabonnement aan te bieden: voor een maandelijks bedrag komen we groot elektro en/of televisietoestellen repareren, ook al zijn die niet bij ons gekocht. Daarnaast zetten we in op het informeren van onze klanten over het gebruik van hun toestel. Uit ervaring weten we dat veel ‘defecte’ apparaten in feite nog prima werken, maar gewoon verkeerd gebruikt worden.”
“Een initiatief dat daarmee samenhangt is onze duurzaamheidsbarometer. Dat is een soort ranking waarmee we onze leveranciers benchmarken ten opzichte van elkaar. We houden daarvoor statistieken bij over het aantal pannes per merk, over hoelang een leverancier reserveonderdelen blijft aanbieden en binnenkort ook over de gemiddelde prijs van die onderdelen. Zo dagen we hen uit om producten te maken die lang meegaan, en eenvoudig en goedkoop hersteld kunnen worden.”
De barometer bestaat nu twee jaar en werpt al zijn vruchten af. “We merken dat er leveranciers zijn die de periode waarin ze reserveonderdelen aanbieden met drie jaar verlengd hebben. In totaal zijn reserveonderdelen dan 15 jaar beschikbaar. Dat is een goede zaak voor de planeet en voor onze klanten die de levensduur van hun toestel willen verhogen.”