• ONZE TOEKOMST IS CIRCULAIR

recyclageparken

De recyclageparken blijven de sterkhouders voor de inzameling van elektro. Ons netwerk telt maar liefst 543 recyclageparken verspreid over het land.

collectiepunten

Winkels die elektr(on)ische toestellen verkopen, zijn wettelijk verplicht om de oude, vergelijkbare apparaten van hun klanten terug te nemen voor verwerking. Handelaars kunnen zich registreren als ophaalpunt. Ons netwerk telt ondertussen 4.862 ophaalpunten in de distributiesector. Dat zijn er 223 meer dan in 2018. Voor klein elektro hebben we een oplossing op maat van de consument: het RecyclePunt. In 2019 voegden we maar liefst 616 RecyclePunten toe aan ons netwerk, dat aangroeide tot 3.231 RecyclePunten in totaal.

hergebruikcentra

Afgedankte toestellen die nog werken, komen terecht in een hergebruikcentrum. In België werkt Recupel samen met 25 van die centra. Ze repareren wat nodig is en maken toestellen klaar voor hergebruik. Daarna vertrekt het apparaat naar een van de vele Kringwinkels, waar het een tweede leven kan beginnen.

‘chartristen’

Voor de correcte afdanking van hun oude elektro kunnen bedrijven rechtstreeks samenwerken met een van de charterophalers of charterverwerkers van Recupel, de zogenaamde chartristen. Ons netwerk telt ondertussen 91 partners.

SMARTLOOP

In 2019 lanceerden we een gloednieuw inzamelkanaal voor bedrijven: Smartloop. Volledig digitaal, snel en eenvoudig!