NOG NOOIT ZOVEEL ELEKTRO
EN LAMPEN INGEZAMELD
In 2019 brachten de Belgen 122.548 TON aan afgedankte elektro en
lampen naar een inzamelpunt. Dat is het gewicht van 488 passagiersvliegtuigen.
Nog nooit zamelden wij en onze partners zoveel e-waste in. In 2018 stond
de teller op 117.383 ton.
INZAMELKANALEN
Ook de Recupel-inzamelpunten worden steeds
populairder. Via de detailhandel zamelden
we 8,65% meer e-waste in. Dat kan zowel via
de een-voor-een-terugnameplicht (uw oud
apparaat achterlaten in de winkel waar u
een nieuw, gelijkaardig toestel koopt) als
via de RecyclePunten voor kleine elektro
in supermarkten, doe-het-zelfzaken, etc.
2019 (in ton) |
2018 (in ton) |
Evolutie | |
---|---|---|---|
Recupel-inzamelpunten in retail |
28.462 | 26.197 | |
Recyclagepark | 63.919 | 60.898 | |
Kringloopwinkels | 8.890 | 8.747 | |
Charterpartners | 15.582 | 15.030 |
EUROPESE INZAMELINGSDOELSTELLINGEN
NIET GEHAALD
De inzamelcijfers breken records, maar Recupel en haar partners zijn niet de enige organisaties in België die e-waste inzamelen en verwerken. Hoeveel afgedankte apparaten alle andere actoren op de markt inzamelen en verwerken, is niet bekend. Dat is een van de verklaringen waarom België, zoals bijna alle andere lidstaten, de inzameldoelstellingen van Europa niet haalt. De EU bepaalde dat alle lidstaten tegen 2019 minimum 65% van het gemiddelde gewicht moesten inzamelen van wat er in de laatste drie jaar op de markt werd gebracht, of 85% van wat er werd afgedankt.
Recupel en haar partners doen er alles aan om die doelstellingen mee te realiseren door onder andere meer te sensibiliseren of, door het inzamelnetwerk verder uit te breiden en door nauw samen te werken met de partners in haar netwerk. Daarnaast is een correcte rapportage cruciaal. Om alle actoren een eenvoudige rapportagetool aan te reiken, ontwikkelden we in 2018 samen met zeven partners de BeWeee-tool. In 2018 werd via die tool zo’n 20.000 ton aan e-waste gerapporteerd. Bovendien werken we hard om elektro te vinden dat ons ontglipt en vaak foutief wordt verwerkt. Onze campagne ‘Vermiste Koelkasten’ is daarvan het mooiste bewijs!