highlights 2020

Onze impact in 2020

In een jaar van lockdowns, thuiswerk en webmeetings konden we toch veel verwezenlijken. Daarom blikken we met veel dankbaarheid en trots terug op de hoogtepunten van 2020.

Generatie R

We lanceerden de campagne Generatie R om alle Belgen aan te sporen hun tuin- en werkgereedschap door te geven (Re-use), te laten opknappen of herstellen (Refurbish en Repair) of in te zamelen voor Recyclage. Uit de tweejaarlijkse bevraging van Recupel blijkt dat in onze tuinhuizen en garages maar liefst 4,8 miljoen ongebruikte gereedschappen liggen. Goed voor 14.000 ton ijzer en 2.000 ton koper: grondstoffen die alsmaar schaarser worden en perfect recycleerbaar zijn. Meer dan 80% van de ongebruikte apparaten werkt zelfs nog en moet alleen zijn weg vinden naar een nieuwe gebruiker. Uit de rest kunnen we 28 volgetankte vliegtuigen aan ijzer en anderhalf Vrijheidsbeeld aan koper halen.

Onze reparatietool

Aan de hand van een nieuwe tool op onze website kunnen consumenten opzoeken wat hun rechten en opties zijn om kapotte apparaten een nieuw leven te geven. Door eenvoudige meerkeuzevragen te beantwoorden, krijgen ze advies op maat over de garantie op hun toestellen en komen ze te weten waar ze terechtkunnen voor herstellingen. We reiken hen ook nuttige adressen aan voor apparaten die buiten garantie vallen.

Ga naar de tool

Nieuwe merkpositionering

Het afgelopen jaar hebben we met onze stakeholders een nieuwe communicatiestrategie en branding uitgewerkt. Het eerste resultaat van die denkoefening is onze campagne rond de inzameling van lampen en armaturen. Daarvoor schakelden we cartoonist-komieken Philippe Geluck en Jeroom in. Zij lieten hun licht schijnen op de herinneringen die we aan onze lampen te danken hebben en de mooie momenten die we nog zullen beleven met de grondstoffen die we eruit recupereren.

Recupel is verantwoordelijk voor de inzameling van gasontladingslampen (zoals spaarlampen en buislampen), ledlampen en armaturen. Daarin zitten recycleerbare materialen zoals glas en fluorescentiepoeder, maar ook schadelijke stoffen zoals kwik, die veilig verwerkt moeten worden. Bijna 15% van onze lampen komen onbedoeld bij het huisvuil, het grofvuil of in de glascontainer terecht. Met de hulp van Geluck en Jeroom sporen we mensen aan om die lampen binnen te brengen.

Partnerships in coronatijden

De circulaire economie is het werk van vele handen. Zo zetten we al jaren inzamelacties op touw met onder meer GoodPlanet en Natuurpunt. Zeker in tijden van corona is een geoliede samenwerking onmisbaar voor het functioneren van Recupel. Om de samenwerking tussen de verschillende schakels in de recyclageketen te versterken, organiseerden we in 2020 voor het eerst een grote online vergadering in Brussel. Iedereen die in aanraking komt met afgedankt elektro – van inzamelaars en transporteurs tot sectororganisaties – kreeg er uitleg en de kans om vragen te stellen.

Ook op internationaal vlak neemt Recupel een actieve rol op, in het kader van het WEEE (Waste Electrical and Electronic Equipment) Forum. Elk jaar op 14 oktober organiseren we de International E-Waste Day samen met verschillende landen. Het afgelopen jaar waren we een van de voortrekkers in de WEEE Flows-studie, die de inzamelpercentages van verschillende landen met elkaar vergeleek.

Ga naar de studie

Project artificiële intelligentie in 2020

Sinds 2018 werken we samen met IDLab, een imec-onderzoeksgroep aan de Universiteit Antwerpen, aan een project om ingezamelde apparaten te herkennen en catalogiseren met behulp van artificiële intelligentie. Het afgelopen jaar konden we het systeem verfijnen zoals je in bovenstaande video kan zien. Het pilootproject werd ook uitgebreid naar een tweede locatie in Les Hautes Ardennes. We begonnen daarnaast tests om het systeem toe te passen met een lopende band in plaats van manueel de toestellen op het samplingstation te plaatsen. Zo kunnen kleinere apparaten beter gewogen en gefotografeerd worden.